דילוג לתוכן
כנסת לכולם
הפכה לחוקהצעת חוק ממשלתית· ועדת הכספים

חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022

  1. ✓ הוגשה

  2. ✓ קריאה ראשונה

  3. ✓ קריאה שנייה ושלישית

פורסם ברשומות ב־18 במאי 2022.

בקצרה

סיכום אוטומטי

החוק קובע בהוראת שעה לשנת המס 2022 נקודת זיכוי אחת נוספת בעד כל ילד שטרם מלאו לו 13 שנים ואינו פעוט, כך שאישה והורה במשפחה חד-הורית שכלכלת הילדים עליו יהיו זכאים לשתי נקודות זיכוי, וגבר לנקודה אחת. כן נקבעה תוספת של 40% למענק עבודה בעד חודשי 2022, מקדמה של 30% מהמענק לשנת 2021, והורדת גיל הזכאות למענק עבודה מ-23 ל-21 עד סוף 2024.

  • המקדמה לא תשולם למי שהיה זכאי לדמי אבטלה בכל החודשים ינואר עד אפריל 2022, למי שביקש שלא לקבלה עד 30 ביוני 2022, ולמי שהגיש תביעה למענק 2021 אחרי 31 בדצמבר 2022
  • עובד שקיבל מקדמה בסכום העולה על המענק שהוא זכאי לו יחזיר את ההפרש, לפי הוראות החוק למענק עבודה
  • עובד שקיבל שכר מקרוב ישלם לו 40% מהמענק שהיה זכאי לו
  • התיקונים בפקודת מס הכנסה חלים מ-1 בינואר 2022 עד 31 בדצמבר 2022

לפי דברי ההסבר להצעת הממשלה, ההצעה נועדה להגדיל את הכנסתם הפנויה של משקי בית שבהם מופקת הכנסה מעבודה, כחלק מצעדי סיוע; המענק משמש גם כלי לצמצום פערים חברתיים וכלכליים.

נכתב בבינה מלאכותית מתוך מסמכי ההצעה שבמאגר הכנסת, ועלולות להיות בו טעויות. הנוסח הקובע הוא במסמכים הרשמיים. איך זה נעשה

ואתם? איך הייתם מצביעים?

ההצבעה שלכם נספרת על ההצבעה בהקריאה השלישית, ב־16 במאי 2022.

נשמר רק בדפדפן שלכם. לחיצה נוספת על אותה בחירה מבטלת אותה. כל ההצבעות שלכם

על מה ההצעה

תקציר דברי ההסבר, כפי שפורסם במאגר הכנסת

החוק קובע כי בשנת המס 2022 תינתן נקודת זיכוי אחת נוספת להורה בעד ילדו שגילו בין 6 ל-12 שנים, כלומר במקום נקודת זיכוי אחת שניתנה לאישה עד לכניסתו לתוקף של החוק או להורה במשפחה חד-הורית שכלכלת הילדים עליו – יינתנו שתי נקודות זיכוי, ולגבי גבר שאינו זכאי כיום לנקודות זיכוי בעד טווח גילים זה – תינתן נקודת זיכוי אחת. בנוסף, החוק מגדיל בשיעור של 40% את מענק העבודה (מס הכנסה שלילי), המשתלם בהתאם להוראות החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח–2007, בעד שנת המס 2022. כמו כן, החוק קובע כי מי שהיה זכאי למענק עבודה בשנת 2021, ישולם לו סכום בשיעור 30% מסכום המענק כמקדמה על חשבון המענק לשנת 2022. מקדמה כאמור לא תשולם למי שהיה זכאי בחודשים ינואר עד אפריל 2022 לדמי אבטלה לפי הוראות פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, וכן לא תשולם למי שביקש שלא תשולם לו מקדמה ולמי שהגיש את התביעה לקבלת מענק לשנת 2021 אחרי יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022). נוסף על כך, נקבע בהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים כי גיל הזכאות למענק העבודה יעמוד על 21 שנים במקום 23 שנים.

ההצבעות במליאה

  1. קריאה ראשונה1 במרץ 2022עברה

    הכנסת מאשרת את עקרונות החוק ושולחת אותו לוועדה לניסוח סופי.

    6 בעד0 נגד3 נמנעו
  2. קריאה שלישית16 במאי 2022עברה

    ההצבעה הסופית. חוק שעבר קריאה שלישית נכנס לספר החוקים.

    57 בעד49 נגד
עוד 3 הצבעות על סעיפים והסתייגויות